Kinderen gaan weer met plezier naar school

Onrustige kinderen, verveelde kinderen en kinderen die staan te trappelen om naar huis te gaan, om daar te gaan leren wat ze echt willen weten. Steeds meer leerlingen haken af op school. Niet alleen in Nederland, maar over heel de wereld. Wereldwijd zijn er dan ook mensen bezig om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de huidige belevingswereld van leerlingen. Niet alleen om de verveling tegen te gaan, maar ook om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun latere leven. Om nu al kennis te maken met het leven buiten de school, zoeken we samenwerkingspartners in de maatschappij.

De kinderen die nu naar school gaan, krijgen in de toekomst te maken met een andere maatschappij en arbeidsmarkt dan die we nu kennen. Vroeger werden we op school klaargestoomd om later in een vaste baan een van de radartjes te zijn in het grote geheel van een bedrijf. We deden ons werk zo goed mogelijk en dat was prima. Onze kinderen komen terecht op een arbeidsmarkt waar veel minder vaste banen zijn. Ze zullen meerdere banen hebben en zichzelf steeds opnieuw moeten bewijzen. Goed kunnen samenwerken met mensen in verschillende functies en andere achtergronden is dan essentieel. Net als kritisch nadenken en constant bij leren om bij te blijven. Daarnaast wordt de wereld kleiner. Door de digitale ontwikkelingen zullen onze kinderen in contact staan met mensen over heel de wereld. Bovendien krijgen ze te maken met complexe wereldproblemen. Toenemende migratie bijvoorbeeld. En minder interesse in democratie. Deze ontwikkelingen zijn nu al aan de gang en de verwachting is dat deze doorgang zullen vinden. Het is onze taak onze kinderen daar zo goed mogelijk op voor te bereiden, zodat ze zich thuis voelen en floreren in die toekomstige samenleving. De Qindscholen doen dat volgens de Deep learning - aanpak.

Wereldwijd van elkaar leren

Net als in totaal ruim duizend scholen wereldwijd - waarvan 30 in Nederland, negen in Den Haag, waarvan zes Qindscholen. Al die scholen, verdeeld over Canada, VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Uruguay, Finland en Nederland staan in contact met elkaar. De Deep learning-methode voorziet in een digitale plek - de zogenaamde Deep learning Hub - waar de scholen ideeën en lesmateriaal kunnen delen. Leerkrachten en schooldirecteuren zien hoe collega’s eventuele problemen en obstakels aanpakken, welke projecten ze hebben gedaan, hoe ze vallen en weer opstaan en steeds een stap verder komen. Zo hoeft niet iedere school het wiel opnieuw uit te vinden, maar kunnen ze op elkaar bouwen en van elkaar leren. Precies zoals de scholen willen dat hun leerlingen samenwerken en van elkaar leren.

atmospheric

Kinderen worden enthousiast als ze worden uitgedaagd op hun niveau.

atmospheric

Steeds meer ouders kiezen ervoor om een keer per week een paar uur in de klas te helpen. Dat doet de kinderen zichtbaar goed!

atmospheric

Al vanaf de eerste klas leren we onze kinderen spelenderwijs programmeren. Een vaardigheid die ze in de toekomst goed van pas zal komen.